က်န္းမာေရးနဲ႔ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက

ဒီဘေလာ့ခ္ထဲကစာေတြကို တျခားေနရာမွာ ကြ်န္ေတာ့္ခြင့္ျပဳခ်က္မပါဘဲ ကူးယူျပီး မတင္ဘို႔ စည္းကမ္း သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

က်န္းမာေရး နဲ႔ ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက
• ျဖစ္တဲ့သူရဲ႕ အသက္၊ က်ား-မ ေျပာပါ။ ေရာဂါလကၡဏာ ၁-၂-၃။ တခုတိုင္းက ဘယ္ေလာက္ ၾကာျပီ။
• လိုအပ္ရင္ က်န္းမာေရးရာဇဝင္၊ ဓါတ္မွန္၊ (အာလ္ထြာေဆာင္း)၊ ေဆးစစ္ခ်က္၊ လိုအပ္ရင္ အိမ္ေထာင္၊ ကေလး၊ ရွိ-မရွိ။ ေနတဲ့တိုင္းျပည္၊ ျမိဳ႕ထည့္ေရးပါ။ လူနာမည္၊ ေနရပ္လိပ္စာအတိအက် ကိစၥမရွိပါ။
• ေဆးနာမည္ေရးရင္ Trade name ကုမၸဏီကေပးတဲ့နာမည္သာမက Generic name ေဆးနာမည္ ထည့္ေရးပါ။
• ေဆးစာ၊ ေဆးစစ္ခ်က္၊ ေဝဒနာေတြကို စကန္လုပ္ျပီးျဖစ္ျဖစ္၊ ဓါတ္ပံုရိုက္လို႔ျဖစ္ျဖစ္ ပို႔ႏိုင္ပါတယ္။ ဓါတ္ပံုကို ခြင့္မယူဘဲ အသံုးမခ်ပါ။
• အိမ္ေထာင္ေရးနဲ႔ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာေမးခြန္းေတြကို Facebook ကေန မေမးပါနဲ႔ မေျဖပါ။ တိုက္ရိုက္သာေမးပါ။
• အီးေမးလ္ အခက္အခဲရွိလို႔ Facebook message မွာျဖစ္ျဖစ္ Chat box မွာျဖစ္ျဖစ္ေရးရင္လဲ အားသလား၊ ေမးလို႔ရလား ေရးမေနဘဲ၊ တခါတည္း ေမးခြန္းသာေရးလိုက္ပါ။
• Facebook Comment ကေနေမးတာ-ေျဖတာ အဆင္မေျပပါ။
စာရွည္ေရးမရပါ။ သူမ်ားေတြကို အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
• နာမ္စားသံုးတာမွာ ကိုယ္ကိုယ္ကို ‘သား’၊ ‘သမီး’ လို႔ သံုးရင္ ေမးတဲ့သူရဲ႕ သားသမီးလား ထင္မွတ္မွားႏိုင္တာသတိျပဳပါ။
• SMS အေရးအသားမ်ိဳးကို မဖတ္ပါ။ ျမန္မာစကားကို အဂၤလိပ္စာလံုးနဲ႔ေရးတာကို မဖတ္ပါ။
• ဘေလာ့ခ္ နဲ႔ ေဖ့စ္ဘြတ္မွာ အေမး-အေျဖေတြကိုသံုးတဲ့အခါ ေမးတဲ့သူရဲ႕ ကိုယ္ေရး အခ်က္အလက္ေတြ မပါေစရပါ။
• ဖုန္းဆက္ျပီးေမးရင္ Time zone မတူတာေရာ၊ အသံထြက္ လြဲႏိုင္တာေရာေၾကာင့္ အဆင္မေျပပါ။ ကြ်န္ေတာ့္မွာ Viber မရွိပါ။ ေဖ့စ္ဘြတ္ ဖုန္း-ဗီဒီယို အဆင္မေျပပါ။ Skype ကိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ မိသားစုအတြက္သာသံုးပါတယ္။
drswe01@gmail.com ကို (အီးေမးလ္) ပို႔ပါ။

(ဘေလာ့ခ္) ေတြထဲ ဝင္ဖတ္ဘို႔ အၾကံျပဳပါတယ္။
- http://dts-medicaleducation.blogspot.in/ ေဆးပညာစာမ်ား
- http://yamuna-online-clinic.blogspot.in ယမုန္နာ ေဆးခန္း
- http://my-sayawun-life.blogspot.in/ ဆရာဝန္ဘဝ အမွတ္ရတာေတြ
- http://dts-political-page.blogspot.in/ ႏိုင္ငံေရး စာမ်က္ႏွာ
- http://www.facebook.com/pages/Dr-Tint-Swe/490031307758025?skip_nax_wizard=true ေဖ့စ္ဘြတ္
- https://tintswe.wordpress.com/ Dr. Tint Swe ေဒါက္တာတင့္ေဆြ ေဆးပညာစာမ်ား

Monday, September 13, 2010

Banana Diets ငွက္ေပ်ာသီး-အာဟာရ

“Blog တခုထဲက Japan မွာ breakfast ကို banana + Pure water ေန ့တိုင္းစားရင္ ၆ လ မွာ ၁၃ ကီလို က်တယ္လို ့ ဖတ္ရပါတယ္။ ဘယ္လို ျမင္ပါသလဲ၊ ျဖစ္ႏိုင္ပါသလား ဆရာ။ အရမ္း လြယ္ေနလို ့ပါ။”

ဒါက (ဘေလာ့ခ္) မိတ္ေဆြကေန “ရွယ္” လိုက္တာ။ သူေျပာလာတာ ဆရာျပန္လုပ္ဘို႔ ရွာေတာ့ မနက္စာကို ငွက္ေပ်ာသီး စားႏိုင္သေလာက္ ေျပာတာ ေတြ႔ရသလို တလံုးထဲ စားပါလည္း ဖတ္ရတယ္။ ျပီးရင္ အခန္း အပူခ်ိန္သာရွိတဲ့ ရိုးရိုးေရ ေသာက္ပါတဲ့။ ေန႔လည္စာ နဲ႔ ညစာ ၾကိဳက္တာ သံုးေဆာင္ပါတဲ့။ ညေန ၃ နာရီ အဆာေျပလည္း သေဘာဘဲတဲ့။ အဲ႕႕႕ အခ်ိဳတည္းတာေတာ့ မဟဲနဲ႔တဲ့။ ျပီးရင္ သန္းေခါင္ မတိုင္ခင္ အိပ္ပါတဲ့။ ဟုတ္ပ လြယ္လိုက္၊ ရွင္းလိုက္တာ။

ေရးထားတာထဲမွာ ဇီဝျဖစ္စဥ္ Metabolism ေကာင္းေစတယ္ ဆိုတာလည္း ပါေသးတယ္။ ဂ်ပန္ ေဆးပညာ-ပါေမာကၡ ကေန ထုတ္တဲ့ ေမးခြန္းကိုေတာ့ ဂ်ပန္ေတြက မသိခ်င္ေရာင္ ေဆာင္ၾကဆိုဘဲ။ ကိန္းဂဏန္းနဲ႔ တိုးတက္လာတာကေတာ့ တိုင္ဝမ္ နဲ႔ ဖိလစ္ပိုင္ကလာတဲ့ ငွက္ေပ်ာသီး (အင္ပို႔တ္) ျဖစ္တယ္။ အေရာင္းက ၈ဝ% တက္သြားေစလို႔တဲ့။

သတင္းေထာက္ Mary-Liz Shaw ကေရးေတာ့ ငွက္ေပ်ာသီး-အာဟာရကို ၁၉၇ဝ ကတည္းကလို႔ သိရတယ္။ တေစၧဝတၴဳ ေရးတဲ့ စာေရးဆရာ (ကလစ္ဖို႔-သာေလာ) ကေန ၁၉၉၅ မွာ The Amazingly Simple Banana Diet စာအုပ္ ေရးတယ္။ ၂ဝဝ၈ ေအာက္တိုဘာ လလယ္ထုတ္ (တိုင္းမ္) မွာလဲ Japan Goes Bananas for a New Diet လို႔ ပါခဲ့တယ္။ သံုးထားတဲ့ အဂၤလိပ္ စကားစုက Go crazy နဲ႔ အတူတူမို႔ ဗမာလိုဆို “အရူးထၾကတယ္” လို႔ ေျပာတာပါ။

မီဒီယာ ဆိုတာက ဘယ္သူ အရူးထထ ေရးစရာ ရတာကိုး။ အကိုးအကားလည္း ပါေသးတာ။ ငွက္ေပ်ာသီးမွာ ကဇီဓါတ္ ကေန အဆီဓါတ္ ေျပာင္းေပမဲ့ဟာကို တားႏိုင္တဲ့ Resistant starch ပါသတဲ့။ ဒါ့ေၾကာင့္ အပို္ေဆာင္းထားတဲ့ အဆီေတြကို ထုတ္သံုးလိမ့္မယ္ေပါ့။

ေရးတဲ့သူ ရွိေတာ့ ေမးတဲ့-ေျဖတဲ့သူေတြလည္း ေပၚလာတယ္။
Will the Morning Banana Diet make you thin? ငွက္ေပ်ာသီးနဲ႔ (ဘရိတ္ဖတ္) ရင္ (ဝိတ္) က်မယ္ဆိုတာ ဟုတ္ပါလား။
Maybe… ဟုတ္ခ်င္လဲ ဟုတ္မွာေပါ့ေလ။ သုေတသနေတြေတာ့ တေလွၾကီး လိုအံုးမယ္။
Is the Morning Banana Diet hazardous? အဲဒါက အႏၠရာယ္ကင္းရဲ႕လား။
Probably not ကင္းေလာက္တယ္ ထင္တာဘဲ။
Are you going to try it? ဒါဆို ခင္ဗ်ားက စမ္းေတာ့မယ္ေပါ့။
Sorry ဟင့္အင္း။

သိပၸံနည္းက်က် ေရးျပတာေတြလည္း ဖတ္ပါအံုး။ ငွက္ေပ်ာသီးမွာ Resistant starch ဆိုတဲ့ (ကလိုရီ) အစား ေလွ်ာ့ေစတာ သာမက (စပါယ္ရွယ္) က်တာလည္း ရွိေသးသတဲ့။ သူ႔ကို အူမၾကီးထဲမွာ ကေစာ္ေပါက္သလို ျဖစ္သြားရင္ တျခား (ဖိုင္ဗာ) ပါတဲ့ အစားေတြထက္ Butyrate ဆိုတာကို ပိုထုတ္ေပးတယ္။ ဒါကေန ေဟာ္မုန္းတမ်ိဳး ျဖစ္ေစေအာင္ လုပ္ေပးတယ္။ Satiety hormones က စားခ်င္ေနတယ္-စားလို႔ဝျပီ ဆိုတာ ျဖစ္ေစပါတယ္။ သူ႔လိုဘဲ ေျပာင္းကေနရတဲ့ Hi-maize resistant starch စားရင္ ၂၄ နာရီအတြင္းမွာ (ကယ္လိုရီ) ၁ဝ% ေလာက္ ေလွ်ာ့စားသတဲ့။ ဘာလီေစ့ကေန ရတာကလဲ အဲလို သေဘာရွိတယ္၊ ေနာက္ေန႔မွာ ခါတိုင္းေလာက္ မဆာဘူးတဲ့။

ဒါေပမဲ့ အခု (ယူအက္စ္-အိုးပင္း-တင္းနစ္) ဖိုင္နယ္ေန႔ ေရာက္ျပီ။ တင္းနစ္ ကစားသူေတြ ငွက္ေပ်ားသီး တကိုက္စား၊ နားတာ ေတြ႔ဘူးၾကပါလိမ့္မယ္။ ကုိယ္ေတြ႔ ေျပာရရင္ တင္းနစ္ ကစားရင္ ငွက္ေပ်ာသီးစားတဲ့ေန႔ Hypoglycemia ရလို႔ သၾကားဓါတ္ နည္းျပီး ဆက္မကစားႏိုင္ပါ။ တခါမကပါ၊ အခါခါ အဲလိုသာျဖစ္တယ္။

Banana Diets ကို ဆန္းစစ္ရေအာင္။ အာဟာရ-ဥပေဒသ Food Rules အရ မနက္ေစာေစာစာ ငွက္ေပ်ာသီး ၁ လံုးစားပါ။ ၁ လံုးမကျဖစ္ျဖစ္ တျခား အသီးျဖစ္ျဖစ္လည္း စားလို႔ရတယ္။ ၁၅-၃ဝ မိနစ္ ေစာင့္ျပီး၊ ဆာေသးရင္ တခုခုစားလို႔ ရပါတယ္။ ေန႔စာ-ညစာ ၾကိဳက္ရာမွာစား၊ အခ်ိဳပြဲသာ မပါနဲ႔။ အခန္းအပူခ်ိန္ရွိ ေရသာေသာက္၊ ဝိုင္-ဘီယာ ဘာမွ မေသာက္ပါနဲ႔။

Other Rules ထပ္ေဆာင္းဥပေဒ၊ ညကိုေတာ့ သန္းေခါင္ထက္ ညဥ့္မနက္ေစနဲ႔။ ညစာေက်ခ်က္ေအာင္ လိုတဲ့ ၄ နာရီထက္ ပိုရင္ ျပန္ဆာလာမွာ စိုးလို႔။ ေလ့က်င့္ခန္းေတာင္ လုပ္မေနနဲ႔။ အဲ႕႕႕ ေန႔တိုင္း နဲနဲ လမ္းေလွ်ာက္တာေတာ့ ေကာင္းတယ္။

CBS News မွာ အာဟာရကြ်မ္းက်င္သူ Kerri Glassman ကေန Morning Banana Diet ဆိုတာ Fad diet ပါလို႔ ေျပာခ် လုိက္တယ္။ သူေျပာခ်င္တာက ဒါမွ ဒါလို႔ ေျပာျပီး တခုထဲ အေပၚသာ ဦးေစားေပးတဲ့ (ေပၚျပဴလာ) ဝိတ္ခ်နည္းဘဲတဲ့။ ေရရွည္မွာ ေမွးမွိန္သြားလိမ့္မယ္တဲ့။ ေသျခာတာက ငွက္ေပ်ာသီးမွာ ဖိုင္ဗာ ပါတယ္။ ပိုတက္ဆီယမ္ ပါတယ္။ ပရိုတင္း ပါတယ္။ ဒါေတြက အင္မတန္ ေကာင္းတယ္။ ဒါေပမဲ့ တျခား Grapefruit fad diet နဲ႔ Cabbage Soup diet ေတြလို အတူတူဘဲ မ်က္လွည့္လို တမဟုတ္ျခင္း ေျပာင္းသြား-ေကာင္းသြားမွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ အမ်ိဳးသမီးက ဆိုပါတယ္။

ဒါ့ျပင္ တကယ္လို႔ ငွက္ေပ်ာသီးေလး ၁ လံုးစားျပီး၊ Pizza တို႔ Fries တို႔ ၾကိဳက္တာ စားမဲ့သူေတြအတြက္က Disaster ဒုကၡ အၾကီးအက်ယ္ က်ေရာက္ေစႏိုင္ပါသတဲ့။

ရုပ္ရွင္မင္းသမီး ဒီနည္းနဲ႔ ၂၆ ေပါင္ က်သြားလို႔့ ဂ်ပန္မွာ နာမည္ၾကီးသြားရတာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဂ်ပန္မေလးေတြ လိုက္ အတုခိုးၾကတယ္။ ေခတ္မီျပီး Trendy ျဖစ္တာကိုး။ ၃၇ ေပါင္က်သြားတဲ့ Watanabe အေၾကာင္းကို ေရးေပးတဲ့ Mixi (ဆိုရွယ္-နက္တ္ဝပ္ခ္) ေက်းဇူးလို႔လည္း ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ဆရာတို႔ေခတ္က Trend ေတြ အေတာ္ ေအာက္သြားျပီ မဟုတ္လား။

Dr. တင့္ေဆြ
၁၃-၉-၂ဝ၁ဝ