က်န္းမာေရးနဲ႔ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက

ဒီဘေလာ့ခ္ထဲကစာေတြကို တျခားေနရာမွာ ကြ်န္ေတာ့္ခြင့္ျပဳခ်က္မပါဘဲ ကူးယူျပီး မတင္ဘို႔ စည္းကမ္း သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

က်န္းမာေရး နဲ႔ ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက
• ျဖစ္တဲ့သူရဲ႕ အသက္၊ က်ား-မ ေျပာပါ။ ေရာဂါလကၡဏာ ၁-၂-၃။ တခုတိုင္းက ဘယ္ေလာက္ ၾကာျပီ။
• လိုအပ္ရင္ က်န္းမာေရးရာဇဝင္၊ ဓါတ္မွန္၊ (အာလ္ထြာေဆာင္း)၊ ေဆးစစ္ခ်က္၊ လိုအပ္ရင္ အိမ္ေထာင္၊ ကေလး၊ ရွိ-မရွိ။ ေနတဲ့တိုင္းျပည္၊ ျမိဳ႕ထည့္ေရးပါ။ လူနာမည္၊ ေနရပ္လိပ္စာအတိအက် ကိစၥမရွိပါ။
• ေဆးနာမည္ေရးရင္ Trade name ကုမၸဏီကေပးတဲ့နာမည္သာမက Generic name ေဆးနာမည္ ထည့္ေရးပါ။
• ေဆးစာ၊ ေဆးစစ္ခ်က္၊ ေဝဒနာေတြကို စကန္လုပ္ျပီးျဖစ္ျဖစ္၊ ဓါတ္ပံုရိုက္လို႔ျဖစ္ျဖစ္ ပို႔ႏိုင္ပါတယ္။ ဓါတ္ပံုကို ခြင့္မယူဘဲ အသံုးမခ်ပါ။
• အိမ္ေထာင္ေရးနဲ႔ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာေမးခြန္းေတြကို Facebook ကေန မေမးပါနဲ႔ မေျဖပါ။ တိုက္ရိုက္သာေမးပါ။
• အီးေမးလ္ အခက္အခဲရွိလို႔ Facebook message မွာျဖစ္ျဖစ္ Chat box မွာျဖစ္ျဖစ္ေရးရင္လဲ အားသလား၊ ေမးလို႔ရလား ေရးမေနဘဲ၊ တခါတည္း ေမးခြန္းသာေရးလိုက္ပါ။
• Facebook Comment ကေနေမးတာ-ေျဖတာ အဆင္မေျပပါ။
စာရွည္ေရးမရပါ။ သူမ်ားေတြကို အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
• နာမ္စားသံုးတာမွာ ကိုယ္ကိုယ္ကို ‘သား’၊ ‘သမီး’ လို႔ သံုးရင္ ေမးတဲ့သူရဲ႕ သားသမီးလား ထင္မွတ္မွားႏိုင္တာသတိျပဳပါ။
• SMS အေရးအသားမ်ိဳးကို မဖတ္ပါ။ ျမန္မာစကားကို အဂၤလိပ္စာလံုးနဲ႔ေရးတာကို မဖတ္ပါ။
• ဘေလာ့ခ္ နဲ႔ ေဖ့စ္ဘြတ္မွာ အေမး-အေျဖေတြကိုသံုးတဲ့အခါ ေမးတဲ့သူရဲ႕ ကိုယ္ေရး အခ်က္အလက္ေတြ မပါေစရပါ။
• ဖုန္းဆက္ျပီးေမးရင္ Time zone မတူတာေရာ၊ အသံထြက္ လြဲႏိုင္တာေရာေၾကာင့္ အဆင္မေျပပါ။ ကြ်န္ေတာ့္မွာ Viber မရွိပါ။ ေဖ့စ္ဘြတ္ ဖုန္း-ဗီဒီယို အဆင္မေျပပါ။ Skype ကိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ မိသားစုအတြက္သာသံုးပါတယ္။
drswe01@gmail.com ကို (အီးေမးလ္) ပို႔ပါ။

(ဘေလာ့ခ္) ေတြထဲ ဝင္ဖတ္ဘို႔ အၾကံျပဳပါတယ္။
- http://dts-medicaleducation.blogspot.in/ ေဆးပညာစာမ်ား
- http://yamuna-online-clinic.blogspot.in ယမုန္နာ ေဆးခန္း
- http://my-sayawun-life.blogspot.in/ ဆရာဝန္ဘဝ အမွတ္ရတာေတြ
- http://dts-political-page.blogspot.in/ ႏိုင္ငံေရး စာမ်က္ႏွာ
- http://www.facebook.com/pages/Dr-Tint-Swe/490031307758025?skip_nax_wizard=true ေဖ့စ္ဘြတ္
- https://tintswe.wordpress.com/ Dr. Tint Swe ေဒါက္တာတင့္ေဆြ ေဆးပညာစာမ်ား

Friday, August 30, 2013

Instant noodles ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္

Fri, Aug 30, 2013 at 5:12 PM
သမီး အခုတေလာ လံုးဝထမင္းစားခ်င္စိတ္မရွိဘူးျဖစ္ေနတယ္။ ထမင္းဟင္းဆို ၾကည့္ခ်င္စိတ္ေတာင္ မရွိဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ယမ္ယမ္ ၾကာဇံျပဳတ္ပဲ ျပဳတ္စားျဖစ္တယ္။ ႀကိဳက္လည္းႀကိဳက္လို႔ပါ။ သိခ်င္တာက ေန႔တိုင္းစားရင္ ေဘးဥပါဒ္ ျဖစ္မျဖစ္ကိုပါ။ အာဟာရဓာတ္ေတြေကာ ပါပါ့မလားလို႔ပါ။ ေန႔တိုင္းပံုမွန္စားသင့္တဲ့ အစားအစာထက္ ကိုယ္စားခ်င္တာပဲ ေရြးစားမယ္ဆိုရင္ေကာ ေကာင္းပါ့မလား။ ေခါက္ဆြဲျပဳတ္အထုတ္ေတြကေတာ့ ေန႔တိုင္းစားရင္ ၆ လ ဆို လူေတာင္ ေသႏိုင္တယ္လို႔ ဖတ္ဖူးပါတယ္။

Mon, Dec 10, 2012 at 4:34 PM
အသက္ကေတာ့ ၃၄ ႏွစ္ပါ။ သမီးသိခ်င္တာက အသင့္စားသံုးႏိုင္တဲ့ ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္ အေၾကာင္းပါ။ ဗဟုသုတ အေနျဖင့္ သိခ်င္ပါတယ္။ သမီးတို႔မိသားစုက ျပင္ပမွာေနၾကတာပါ။ အျမဲလိုလို ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္ စားျဖစ္ေနလို႔ သိခ်င္ပါတယ္။

Instant noodles အသင့္စားသံုးလို႔ရတဲ့ ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္ေတြဟာ Dried noodles ေျခာက္ေအာင္ လုပ္ထားတာ ျဖစ္ျဖစ္ Precooked noodles ၾကိဳတင္ျပဳတ္ထားတာျဖစ္ျဖစ္ ရွိတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက Momofuku Andō of Nissin Foods ကေန ၁၉၅၈ ခုႏွစ္ကတည္းက စတင္တီထြင္ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ခဲ့တာပါ။ ၁၉၇၁ ခုမွာ Nissin နစ္ဆန္ကေန Cup Noodles ဆိုတာ စထုတ္တယ္။ ေရစိုခံခြက္ Polystyrene cup ခြက္နဲ႔လာတယ္။ ၂ဝ၁ဝ စာရင္းအရ တကမာၻလံုးမွာ ႏွစ္စဥ္ ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္ေပါင္း ၉၅ ဘီလ်န္စားသံုးေနၾကတယ္။ တရုတ္ႏိုင္ငံမွာ ၄၂ ဘီလ်န္စားသံုးတာမို႔ ၄၄% ရွိိတယ္။

Health concerns က်န္းမာေရးရႈေဒါင့္
ေဝဖန္သူေတြက ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္ကို Junk food စာရင္းထဲထည့္ျပီး၊ က်န္းမာေရးနဲ႔မညီဘူးလို႔ ေထာက္ျပၾကတယ္။ (ကာဗြန္ဟိုက္ဒရတ္) နဲ႔ အဆီမ်ားတယ္။ (ဖိုက္ဘာ)၊ ဗီတာမင္ေတြနဲ႔ ဓါတ္ဆားေတြ နည္းတယ္္တဲ့။ ဒါေပမဲ့ PFC balance (Protein/Fat/Carbohydrate) ကို စစ္ေဆးရင္ Protein က 12-13% ရွိသင့္တာမွာ 9% ပါတယ္။ Fat က 20-30% ရွိသင့္တာမွာ 36% ပါတယ္။ Carbohydrate က 57-58% ရွိသင့္တာမွာ 55% ပါတယ္။ တဖက္ေစာင္းနင္းမျဖစ္ဘူး။ ပိုေကာင္းေစခ်င္ရင္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္၊ အသား-ငါးကိုပါ ေရာစားႏိုင္ပါတယ္။

ဆား (ဆိုဒီယမ္) မ်ားတယ္လို႔ ေထာက္ျပတာလဲရွိတယ္။ အေမရိကန္စံႏုန္းအရ အသက္ ၄ ႏွစ္ေက်ာ္ကေလးကေန လူၾကီးတိုင္း 1,500 mg/day ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပိုေျပာေနၾကာတာလို႔ ျပန္ျငင္းဆိုတယ္။ လူေတြ ေကာင္းတယ္ ေျပာေျပာေနၾကတဲ့ Soup (ဆုပ္) ထက္ ဆားနည္းပါတယ္။

စစ္စစ္ေပါက္ေပါက္ေျပာရရင္ ထုပ္ပိုးပစၥည္းကေန ဘာေတြပါေနႏိုင္သလဲ။ ေဟာမုန္းလိုဟာ ပါသလား။ စစ္ေဆးသူေတြက မေတြ႔ဘူးလို႔ ထုတ္ျပန္ပါတယ္။ လူအမ်ား စိတ္ခ်လက္ခ် စားသံုးႏိုင္ေအာင္ဆိုျပီး World Instant Noodles Association နဲ႔ ဂ်ပန္ Convenience Food Industry Association စတာေတြကေန အရည္အေသြးအတြက္ ညႊန္ၾကားခ်က္ေတြ ထုတ္ထားပါတယ္။

၁။ အထဲမွာ အဓိက (ကာဗြန္ဟိုက္ဒရိတ္) ေတြပါတယ္။ လူတိုင္းအထြက္ ေန႔တိုင္းလိုတာမ်ိဳးပါ။ သတိထားရမွာက တေန႔မွာ လိုတာထက္ ပိုစားလိုက္ရင္ အပိုကို သၾကားဓါတ္အေနနဲ႔ ကိုယ္ထဲမွာ သိုေလွာင္ထားတယ္။ ဒါကို ထုတ္မသံုးႏိုင္ရင္ အဆီအျဖစ္ သိုေလွာင္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ လိုတက္ပိုမစားရင္ က်န္းမာေရးအတြက္ မထိခိုက္ႏိုင္ဘူး။ ဆီးခ်ိဳရွိသူေတြက မမ်ားရပါ။
၂။ Ingredients ဘယ္လိုဟာေတြပါေနသလဲသိသင့္တယ္။ နာမည္ရေနတဲ့ Maggi Noodles ကို Atta Noodles လို႔ ေၾကာ္ညာထားတယ္။ ဂ်ံဳညိဳနဲ႔လုပ္တာက ဂ်ံဳျဖဴထက္ေကာင္းတယ္။ မ်ားရင္ေတာ့ မေကာင္းလွပါ။
၃။ ေခါက္ဆြဲထုပ္နဲ႔တြဲစားမဲ့အစာေတြ သတိျပဳပါ။ (ပရိုတင္း) ရေအာင္ ၾကက္သား၊ ၾကက္ဥေရာမယ္ဆိုရင္ ဒါေတြကိုပါ သတိထားပါ။ အလားတူ ဟင္းသီးဟင္းရြက္၊ အနံ႔ေမႊးေတြ ပါေနတာလဲ သတိထားပါ။
၄။ ဘယ္ဆီသံုးသလဲ။ ေထာပတ္ပါလား။ ဆီ (အဆီ) ၁၈% ပါတယ္။

ဂ်ပန္မွာ အႏုျမဴဓါတ္ေပါင္းဖို မေတာ္တဆျဖစ္ျပီးေနာက္ ဂ်ပန္ကလာတဲ့ ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္ေတြကို အေတာ္ သတိထားၾကရတယ္။ ၂၈-၃-၂ဝ၁၂ ေန႔ တိုင္ဝမ္ကသတင္းတပုဒ္မွာ ဂ်ပန္ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္ေတြထဲမွာ ဓါတ္ေရာင္ျခည္ သင့္ထားတယ္လို႔ ဖတ္ရတယ္။ Iodine 131, cesium 134 and cesium 137 ေတြ ပါေနသတဲ့။

ေခါက္ဆြဲအေရာင္ ဝါလာေအာင္၊ ဝါးလို႔ေကာင္းေအာင္ Potassium carbonate (ပိုတက္စီယမ္-ကာဗြန္နိတ္) ကို ထည့္တယ္။ အာဟာရတန္ဘိုး မရွိပါ။

“ျပည္ပေရာက္ေတြ ဖိုက္စတားသြားျပီး ဒိုင္းနင္း-ဝိုင္းနင္း လုပ္ၾကတယ္” လို႔ေတာ့ အေျပာခံရတာဘဲ၊ ဒါေပမဲ့ ကြ်န္ေတာ္ ကိုယ္တိုင္ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ရင္း ဟိုႏိုင္ငံသည္ႏိုင္ငံေတြ ခရီးထြက္ရေတာ့ စီစဥ္သူေတြက ခရီးစရိတ္နဲ႔ တည္းခိုတာဘဲ စီစဥ္ေပးတဲ့အခါဆိုရင္ ေဟာ္တယ္မွာတည္းျပီး၊ ပါလာတဲ့ ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္ဘဲ အားေပးရပါတယ္။

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
၁ဝ-၁၂-၂ဝ၁၂
၃ဝ-၈-၂ဝ၁၃