က်န္းမာေရးနဲ႔ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက

ဒီဘေလာ့ခ္ထဲကစာေတြကို တျခားေနရာမွာ ကြ်န္ေတာ့္ခြင့္ျပဳခ်က္မပါဘဲ ကူးယူျပီး မတင္ဘို႔ စည္းကမ္း သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

က်န္းမာေရး နဲ႔ ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက
• ျဖစ္တဲ့သူရဲ႕ အသက္၊ က်ား-မ ေျပာပါ။ ေရာဂါလကၡဏာ ၁-၂-၃။ တခုတိုင္းက ဘယ္ေလာက္ ၾကာျပီ။
• လိုအပ္ရင္ က်န္းမာေရးရာဇဝင္၊ ဓါတ္မွန္၊ (အာလ္ထြာေဆာင္း)၊ ေဆးစစ္ခ်က္၊ လိုအပ္ရင္ အိမ္ေထာင္၊ ကေလး၊ ရွိ-မရွိ။ ေနတဲ့တိုင္းျပည္၊ ျမိဳ႕ထည့္ေရးပါ။ လူနာမည္၊ ေနရပ္လိပ္စာအတိအက် ကိစၥမရွိပါ။
• ေဆးနာမည္ေရးရင္ Trade name ကုမၸဏီကေပးတဲ့နာမည္သာမက Generic name ေဆးနာမည္ ထည့္ေရးပါ။
• ေဆးစာ၊ ေဆးစစ္ခ်က္၊ ေဝဒနာေတြကို စကန္လုပ္ျပီးျဖစ္ျဖစ္၊ ဓါတ္ပံုရိုက္လို႔ျဖစ္ျဖစ္ ပို႔ႏိုင္ပါတယ္။ ဓါတ္ပံုကို ခြင့္မယူဘဲ အသံုးမခ်ပါ။
• အိမ္ေထာင္ေရးနဲ႔ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာေမးခြန္းေတြကို Facebook ကေန မေမးပါနဲ႔ မေျဖပါ။ တိုက္ရိုက္သာေမးပါ။
• အီးေမးလ္ အခက္အခဲရွိလို႔ Facebook message မွာျဖစ္ျဖစ္ Chat box မွာျဖစ္ျဖစ္ေရးရင္လဲ အားသလား၊ ေမးလို႔ရလား ေရးမေနဘဲ၊ တခါတည္း ေမးခြန္းသာေရးလိုက္ပါ။
• Facebook Comment ကေနေမးတာ-ေျဖတာ အဆင္မေျပပါ။
စာရွည္ေရးမရပါ။ သူမ်ားေတြကို အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
• နာမ္စားသံုးတာမွာ ကိုယ္ကိုယ္ကို ‘သား’၊ ‘သမီး’ လို႔ သံုးရင္ ေမးတဲ့သူရဲ႕ သားသမီးလား ထင္မွတ္မွားႏိုင္တာသတိျပဳပါ။
• SMS အေရးအသားမ်ိဳးကို မဖတ္ပါ။ ျမန္မာစကားကို အဂၤလိပ္စာလံုးနဲ႔ေရးတာကို မဖတ္ပါ။
• ဘေလာ့ခ္ နဲ႔ ေဖ့စ္ဘြတ္မွာ အေမး-အေျဖေတြကိုသံုးတဲ့အခါ ေမးတဲ့သူရဲ႕ ကိုယ္ေရး အခ်က္အလက္ေတြ မပါေစရပါ။
• ဖုန္းဆက္ျပီးေမးရင္ Time zone မတူတာေရာ၊ အသံထြက္ လြဲႏိုင္တာေရာေၾကာင့္ အဆင္မေျပပါ။ ကြ်န္ေတာ့္မွာ Viber မရွိပါ။ ေဖ့စ္ဘြတ္ ဖုန္း-ဗီဒီယို အဆင္မေျပပါ။ Skype ကိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ မိသားစုအတြက္သာသံုးပါတယ္။
drswe01@gmail.com ကို (အီးေမးလ္) ပို႔ပါ။

(ဘေလာ့ခ္) ေတြထဲ ဝင္ဖတ္ဘို႔ အၾကံျပဳပါတယ္။
- http://dts-medicaleducation.blogspot.in/ ေဆးပညာစာမ်ား
- http://yamuna-online-clinic.blogspot.in ယမုန္နာ ေဆးခန္း
- http://my-sayawun-life.blogspot.in/ ဆရာဝန္ဘဝ အမွတ္ရတာေတြ
- http://dts-political-page.blogspot.in/ ႏိုင္ငံေရး စာမ်က္ႏွာ
- http://www.facebook.com/pages/Dr-Tint-Swe/490031307758025?skip_nax_wizard=true ေဖ့စ္ဘြတ္
- https://tintswe.wordpress.com/ Dr. Tint Swe ေဒါက္တာတင့္ေဆြ ေဆးပညာစာမ်ား

Monday, August 12, 2013

Grinding teeth သြားက်ိတ္ျခင္း

25 Feb 11, 19:49
25 Feb 11, 19:49
Doctor, I would like to know about Grinding Teeth. What is cause by? And how can I do for not grinding teeth when sleeping deeply in night time. How can I protect not for not to grinding teeth?

အိပ္ေနတံုး ေန႔ျဖစ္ျဖစ္ ညျဖစ္ျဖစ္ သိစိတ္နဲ႔ျဖစ္ျဖစ္ မသိစိတ္နဲ႔ျဖစ္ျဖစ္ သြားၾကိတ္တာကို Teeth Grinding သြားၾကိတ္ျခင္း လို႔ေခၚတယ္။ Bruxism လို႔လဲ ေဆးစာမွာ ေခၚတယ္။


ဘာလို႔ျဖစ္သလဲဆိုတာ ဆရာဝန္ေတြက တေယာက္ယူဆတာကို ေနာက္တေယာက္က သေဘာတူခ်င္မွ တူၾကတယ္။ စိတ္ဖိအားမ်ားတာ၊ အစားအေသာက္၊ အိပ္တဲ့အေနအထား၊ စတာေတြျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ယူဆတာကေတာ့မ်ားပါတယ္။

ကိုယ္က်န္းမာေရးနဲ႔ေရာ သြားက်န္းမာေရပါ ဆိုင္တယ္။ အေၾကာင္းရင္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ စိတ္ဖိအားကို အရင္ဆံုး သတၲဳခ်တယ္။ သြားဆရာဝန္ကေတာ့ သြားေတြ တခုနဲ႔တခု အေနမက်လို႔ ျဖစ္တာလို႔ ေျပာမယ္။ ကေလးေတြလဲ ၁၅-၃ဝ% ျဖစ္တာဘဲ။ အက်င့္လိုပါေနတာလဲရွိတယ္။ ငယ္သြားရွိတံုးအက်င့္ရွိတာ သိပ္စိုးရိမ္စရာ မလိုပါ။

Reflex တံု႔ျပန္မႈ မဟုတ္ဘူး Habit အက်င့္လို႔ ေထာက္ျပတာ ရွိတယ္။ အိပ္ေရး မမွန္တာေၾကာင့္လဲ ျဖစ္ရတယ္။ အရက္၊ စိတ္မက်ေဆးေတြကေန ပိုဆိုးေစႏိုင္တယ္။ နာတာရွည္ ျဖစ္ေနသူေတြမွာ သြားကိုလာ ထိခိုက္ေစႏိုင္တယ္။ ကေလးေတြမွာ အေအးမိတာ၊ ပိုးဝင္တာေတြေၾကာင့္ ဆက္ျဖစ္ႏိုင္တယ္။

• ကုေပးရတာရဲ႕ရည္ရြယ္ခ်က္က သြားေတြကို ထိခိုက္တာ နည္းေစဘို႔ ျဖစ္တယ္။
• Mouth guards and splints ဆိုတာေတြ အသံုးခိုင္းတယ္။ ေဒၚလာ ၂ဝ ကေန ၁ဝဝဝ ေပးရသတဲ့။
• Taste-based biofeedback method ကုနည္းတမ်ိဳးလဲရွိတယ္။ ပိတ္ထားတဲ့အိတ္ေလးထဲမွာ မၾကိဳက္မဲ့အရသာ Hot sauce, Vinegar, Denatonium benzoate ထည့္ေပးထားလို႔ သြားၾကိတ္ရင္ အိတ္ကေပါက္ထြက္ျပီး လူက သတိ ရွိလာေစဘို႔ ရည္ရြယ္တာျဖစ္တယ္။
• Botulinum toxin (Botox) ေဆးထိုးနည္းလဲ သံုးတယ္။
• Caffeine ေကဖင္းေတြပါတဲ့ Colas ကိုလာ၊ Chocolate ေခ်ာ့ကလက္နဲ႔ Coffee ေကာ္ဖီေလ်ာ့ စားေသာက္ပါ။
• Chewing gum ပီေက ဝါးတာ ဆင္ျခင္ပါ။
• အရက္ ေလ်ာ့ပါ။
• စားစရာ မဟုတ္တာေတြ ဥပမာ ခဲတံကိုက္တဲ့အက်င့္ ေဖ်ာက္ပါ။ ေနရင္း-ထိုင္ရင္ သြားၾကိတ္တဲ့ အက်င့္ ေျပာင္းပါ။
• Stress စိတ္ဖိအား မ်ားေနရင္ ေလ်ာ့ပါ။ ေဖ်ာက္ပါ။
• သြားအထူးကု-ဆရာဝန္နဲ႔ တိုင္ပင္ပါ။
• Dental Night Mouth Guard, NTI-tss splint ေခၚတဲ့ ကရိယာသံုးခိုင္းတယ္။ လူတိုင္းအဆင္ေျပတာေတာ့ မဟုတ္ျပန္ဘူး။
• Uoga deep-breathing exercises ေယာဂ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ပါ။
• မ်က္ႏွာမွာ ေရေႏြးပူဆြတ္ထားတဲ့အဝတ္ ကပ္ေပးပါ။
• ေခါင္းအံုးကို ေခါင္းနဲ႔ လည္ပင္းေနရာေအာက္ကျမွင့္ထားျပီး အိပ္ပါ။

ေဒါက္တာတင္ေဆြ
၂၆-၂-၂ဝ၁၁